tisdag 15 april 2014

Tack för mig och farväl Handlavin.se

Det är med stor sorg jag skriver detta pressmeddelande. Vi har idag valt att begära ut alkoholskattedeklarationerna i förtid från Skatteverket och betala den sista alkoholskatten. Vi väljer även att betala alkoholskatt för de vinlådor som polisen har tagit i beslag från kunder i Sverige. Vi avslutar därefter vår registrering för punktskatt och handlavin.se är ett minne blott.

Jag har mått mycket dåligt sedan polisrazzian den 19 mars och jag har aldrig tidigare varit i polisförhör, rättegångar och jag känner att jag måste ta min hälsa på allvar.

Min intention har alltid varit att göra rätt för mig. En del av det har varit att de vingårdar i Österrike som velat att svenska konsumenter skall kunna njuta av deras viner skall kunna göra det inklusive svensk alkoholskatt. Detta är något som annars är väldigt svårt för en vingård att göra i Sverige p.g.a. det regelverk som finns.


De stora förlorarna är vinfantaster som inte är ute efter storskalig produktion, utan gillar personliga viner från små ekologiska och biodynamiska vingårdar. Vingårdar som inte har tillräckligt stor kvantitet för att erbjudas en plats på Systembolagets hyllor och som i många fall endast haft en total produktion på 10.000-20.000 buteljer på årsbasis.

Den andra stora förloraren är de små vingårdarna som har mycket lätt att sälja sina viner i Europa men inte till konsumenter i Sverige, trots medlemskap i EU.

Det här tillslaget mot en av Skatteverket godkänd verksamhet slår bara mot småskalig produktion och gynnar istället viner som är av typen mest APK (alkohol per krona).

Jag anser att Sverige har agerat fel i detta fall genom att slå till mot en liten näringsidkare som haft alla tillstånd som kan sökas och blivit godkänd för sin verksamhet och inte drivit verksamheten med vinstsyften utan genom sin stora passion för kvalitetsvin.

Samtidigt som vårt detaljhandelsmonopol i Sverige genom sitt sortiment är något negativt för den svenska folkhälsan så finns det alternativ därute. Det finns många fina nätvinhandlare som säljer viner inklusive svensk alkoholskatt och som inte lägger fokus på undermåliga viner. Det finns även exklusiva vinhandlare i Europa som levererar vin till svenska vinkonsumenter (dock utan alkoholskatt) som kan vara ett alternativ för dig som föredrar kvalitet framför kvantitet.

Så tack för de här åren. Det har varit en stor glädje att dela med mig av viner från små vinproducenter.


Nu hoppas jag att jag skall kunna lägga energi på mitt kommande bröllop som jag har på ett litet ”vinotek” i Österrike denna sommar.

Tack till er alla därute som har stöttat och stöttar mig under den tuffaste perioden i mitt 40-åriga liv.

Senast den 20 maj får jag reda på om åtal väcks för olaglig försäljning av alkohol (grovt brott) trots att jag haft alla tillstånd från myndigheterna. Ett brott som på straffskalan kan ge 6 månader och upp till 6 års fängelse.

Kram

Peder Molin
fd. Handlavin.se
070-595 7713
peder (at) handlavin.se

Länkar: HD.se, VinoFino, Aqua Vitae,Landerholm, Brev från Servian

Besök i min favoritstad Wien


Hans Artberg (Artbergomvin.nu) på den Österrikiska vindagen på Grand Hotell i Stockholm


Vinriddarnas årliga stiftungsfest i Eisenstadt
Vinmakaren Alex Koppitsch (t.v) visar upp sina vingårdar på totalt 5 hektar

Franz Schneider från Artisan Wines, sommaren 2013.
Hans Gsellmann (Gsellmann & Andreas) i början av mars 2014

17 kommentarer:

  1. Vafan, trist som fasen att höra Peder, men hälsan bör ju går först. Ta hand om dig och vi håller kontakten!

    SvaraRadera
  2. Supertrist, Peder. Hoppas det löser sig med allt. Grattis till bröllopet!

    SvaraRadera
  3. Hoppas allt går så bra som det någonsin kan för dig. Synd att du råkar ut för detta påhopp!

    SvaraRadera
  4. Jättetråkigt - vi kommer dock ses över många glas vin ;)

    Magnus

    SvaraRadera
  5. Usch va trist, supertråkigt att inte få ta del av de vinskatter som du förmedlat. Hoppas att allt löser sig, du förtjänar verkligen inte allt "skit" som du får utstå. Och självklart ska vi fortsätta dela och njuta av vin från småskalig produktion, vi får helt enkelt åka ner tillsammans och göra det på plats :) Ha de bra så hörs vi /David

    SvaraRadera
  6. Förstår ditt beslut gamle vän, hoppas vi ses mer i media branschen:-)
    mvh
    Lasse en dag äldre:-)

    SvaraRadera
  7. Lycka till - fortsätt kämpa. Bedrövligt att saker och ting kan bli såhär. Har man inte annat att springa efter / yvette

    SvaraRadera
  8. Tråkigt när det blir så. Men jag tror du har satt några mindre vingårdar på kartan, så det kan ju bli så att folk själva besöker dem.

    SvaraRadera
  9. Blir heligt förbannad över hur du har behandlats, Peder! Du har utsatts för ren förföljelse. Hoppas du en dag får upprättelse. Önskar dig all välgång och lycka i fortsättningen!

    SvaraRadera
  10. Helt sjukt... Känner obeskrivlig sorg för att du blir behandlad såhär av byrokratin.

    SvaraRadera
  11. Jag gråter. Detta är inte värdigt ett s.k. välfärdsland.

    SvaraRadera
  12. Snyggt jobbat av Systembolaget. Där ökade de sin omsättning med 0,00000000001 procent genom att undanröja en "konkurrent".

    Du funderar inte på att emigrera till Österrike? Där kan du ju driva både butik och e-handel utan problem.

    SvaraRadera
  13. Lider med dig och nämner behandlingen av dig som ett sorgligt exempel på synen på vin i Sverige i min blogg Brev från Servian. (http://brevfranservian.blogspot.fr/2014/04/olika-syn-pa-vin.html) Bon courage!

    SvaraRadera
  14. Är du dum? Ge inte UP! Fortsätt med det du gör, du ska inte låta dom klanka ner på dig.

    SvaraRadera
  15. Jag känner inte dig, och jag dricker inte ens vin, men jag har läst din berättelse och det är rent ut sagt förjävligt hur statliga institutioner och myndigheter beter sig som maffian mot folk som hotar deras världsbild. Vi lever i en demokratur, inte en demokrati, det är så tydligt. Jag önskar dig all lycka med både bröllopet och rättegången, där jag hoppas att du vinner. Du har ju tillstånden på din sida!

    SvaraRadera
  16. Sjukt tråkigt det som hänt! Förstår dock att du inte vill fortsätta längre.

    SvaraRadera
  17. Vedervärdig historia
    Du är värd allt stöd!

    SvaraRadera