lördag 17 augusti 2013

Wien 1140 - Distrikt 14 Penzing

I torsdag så besökte jag distrikt 14 som heter Penzing. Det är ett stort distrikt med cirka 86 000 invånare.

Längst ut på tunnelbane linjen U4 så kommer du till slutstation Hütteldorf. Det är egentligen inte så mycket som händer här ute men jag hade bestämt mig för att se arkitekten Otto Wagners första villa från 1886-1888 som skiljer sig ganska mycket i stil från många av Wagners andra verk. Villan ritades under den tid Wagner fortfarande hade mycket renässansstil men som sedan övergavs för funktion och jugendstil.





Villan köptes 1972 av bildkonstnären Ernst Fuchs som lät renovera upp den mycket förfallna vilan. Villan var sedan under lång tid atelje för Fuchs men som numera är ett museum för Ernst Fuchs intresserade eftersom han 1988 flyttade till Monaco.

Promenaden till villan var cirka 20 minuter och man går förbi en liten söt kyrka och kommer sedan in i ett område som egentligen bara består av villor.




Jag avslutade mina timmar i Hütteldorf med att äta på en mycket trevlig restaurang med Österrikiskt mat och det blev med en begränsad ekonomi en Schnitzel (schwein), potatissallad, öl och Marrillenknödel till efterrätt och allt slutade på cirka 190 kronor.






Gasthaus Prilisauer finner man på adressen: Linzer Straße 423, 1140 Wien. http://www.prilisauer.at/

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar