torsdag 8 augusti 2013

Handlavin.se på språkresa

Handlavin.se befinner sig just nu på språkresa i mitt älskade Wien. Eftersom jag älskar landet Österrike och vill lära mig mer av det modersmål som alla vingårdar som jag säljer vin från så blev det i juni ett beslut att åka på språkresa. I vanliga fall när jag reser till Österrike så är det högst några dagar i Wien och sedan en hyrbil som tar mig runt bland underbara vingårdar.

Inskrivning på DeutschAkademie. Otroligt mycket nationaliteter som vill lära sig tyska.


Kursen jag läser är på en skola som heter DeutschAkademie och som finns i Berlin samt Wien. Mellan klockan 09.00 och 12.00 varje dag så är det lektion och mina kursdeltagare kommer från Montenegro, Taiwan, Polen, Indien, Japan, Franrike och Azerbajdzjan.



Vår lärarina som är sympatisk och pedagogisk. Det är inte många gånger man hör henne ta ett stort andetag pga oss elever.

Elevhemmets kök där jag just nu sitter i skrivande stund och dricker Welschriesling från Artisan i 37 graders värme.

När jag inte har skola så vandrar jag runt i ett totalt överhettat Wien. Hela Wien kokar av värme som är till och med för mycket för Österrikarna då det legat mellan 35-39 grader celsius varje dag.

Mitt boende är ett taskigt elevhem/studenthem med toalett i korridoren och ett kylskåp i det gemensamma köket som är en hälsofara (bör rengöras med 1 liter klor).

Trots vidöppet fönster hela natten så är temperaturen alltid över 30 grader i rummet och täcke är bara att glömma.

Men kursen är fantastisk och det är fantastiskt att kunna vandra runt i alla distrikt och upptäcka stadsdelar som man annars inte brukar besöka.

Skolan DeutschAkademie ligger mitt emot Operan i Wien i 1:a distriktet och här finner man alla turistfällor. Men det finns mycket vackra byggnader att se och man märker att Österrike har varit ett kejsardöme.

Operan som just nu gör reklam för sin barnopera ligger mitt emot DeutschAkademie


Mer om de olika distriket kommer jag blogga om framöver på handlavin.blogspot.se

Nu till helgen så blir det däremot att byta ut studentrummet mot först Bernstein där min kollega har sin bror, svägerska och brorsbarn som alltid kommer hem till helgerna och det blir att grilla och festa med ett underbart gäng. Lördagen, då bär det av till Halbturn och kolla in de schyssta druvorna hos Franz Schneider från Artisan Wines och jag får även där låna en säng över natten för att vi skall kunna grilla och partaja med Franz som är helt otroligt när det kommer till att göra viner och kan allt om Oenologi.

Den 16:e augusti bär det av hem till Stockholm igen och jag hoppas att jag kommer prata lite bättre tyska även om jag är långt ifrån färdig med mina studier.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Handlavin.se
070-595 7713

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar