söndag 18 september 2011

Varm nyponsoppa

Sköljning av nyponen efter grov yttre rensning.


Nypon har precis som den blå druvan gott om antioxidanter i skalen. Skörden av nyponen är även bäst lämpad på hösten och det är nog främst dessa två jämförelser man kan göra mellan att göra nyponsoppa och att göra vin. När jag satt med nyponsoppan vid frukostbordet i lördags så började jag fundera på att det är mycket ovanligt att man gör nyponsoppa själv nuförtiden, trots att man denna årstid går förbi buske efter buske med vackra röda nypon. Hur kommer det sig att man nuförtiden bara köper färdiglagat ifrån matvarubutiker där man inte ens vet om soppan har sett ett nypon?
Kokar nyponen tills dom blir riktigt mjuka tillsammans med vaniljstång.

Så helgen bjöd på förutom att jag drack väldigt goda viner och grillade till att sedan på söndag morgonen gå ut och plocka ett par liter röda nypon. Jag valde ett gammalt recept där man kokar nyponen med kärnhus och allt och resultatet blev en underbar smak dock kliade det till lite lätt i halsen ibland.

Nyponpuré som jag sedan spädde med vatten som fått koka med nyponen och jag tillsatte socker efter egen smak (cirka 1dl) och potatismjöl tills det blev en bra konsistens och allt detta under lätt sjudande i kastrullen. 

Slutsatsen är att precis som ett riktigt gott vin är hemlagad nyponsoppa helt underbart gott. Det är rikt på C-vitamin och antioxidanter och framförallt så njuter man av vad naturen har att erbjuda.

2 kommentarer:

  1. Tummen upp! Jag har aldrig gjort egen nyponsoppa och har heller ingen ursäkt för det ;)

    SvaraRadera
  2. Jag läste någonstans också att torkade nypon nästan uteslutande importeras från Chile. Det är också märkligt att vi inte kan ta vara på vårt egna guld som finns bland buskarna utan måste transportera så långt. Var nyponen i nyponsoppan i butiken kommer ifrån skulle vara intressant att veta? Också import?

    SvaraRadera